Mit tanulnak ma a jövő villanyszerelői?
A hazánkban begyűjtött lámpahulladék nagy része nem a lakossági szelektív gyűjtésből származik. A villanyszerelőknek jelentős szerepük van abban, hogy a munkájuk során keletkezett hatalmas mennyiségű fényforrás hulladékot sikeresen visszagyűjtsük, és a korszerű újrahasznosítási folyamat során jelentős mennyiségű újrahasznosítható anyag kerülhessen vissza az ipari körforgásba.
Fontos, hogy a jövő villanyszerelői már tanuló éveik alatt megismerjék a hazai visszagyűjtési és újrahasznosítási rendszert. Ezért az Electro-Coord Magyarország készített számukra egy útmutatót, amelyből a jövő szakképzett villanyszerelői megtudják, mit tehetnek azért, hogy megakadályozzák az elhasznált izzók és lámpák hulladéklerakóba kerülését.
Ez az útmutató a Székesfehérvári SZC Perczel Mór Szakgimnáziuma Szakközépiskolája és Kollégiuma diákjaihoz is eljutott. Ebből az alkalomból kerestük fel Somlyai Zsombor Gergelyt, az intézmény igazgatóhelyettesét.
Évente hány friss villanyszerelő szakember kerül ki az intézményből?
Iskolánk múltja már több mint 130 évre nyúlik vissza. Ebbe a hosszú történetbe már az 1950-es évektől bekapcsolódott a villanyszerelés. Innentől tulajdonképpen pár éves kihagyásokkal megszakítva, de folyamatosan jelen van intézményünkben a villanyszerelők oktatása. A képzés formája, szerkezete az évek hosszú sora alatt sokat változott, gondolok itt a modulos vagy duális képzéstípusokra, de a villanyszerelőkre való igény napjainkban is igen nagy a munkaerőpiacon. A most befejezett 2017/2018-as tanévben intézményünkben a 9. és 10. évfolyamokon voltak villanyszerelő tanulóink, azokban az évfolyamokban pedig ahol nincs (végzősök vagy a jövendő évfolyam 9. osztálya), ott a mechatronikus karbantartó képzéseken belül jelennek meg a villanyszerelés oktatási tartalmai. A duális rendszerű villanyszerelő képzésben a 10. és 11. évfolyamon egyre magasabb óraszámmal tanulnak kint a cégeknél a tanulók, így a hétköznapi szinten is megtapasztalhatják a szakma lehetőségeit és perspektíváit.
Képes az iskola a tananyagban lépést tartani a világítástechnikai piac fejlődésével?
Iskolánk a Székesfehérvári Szakképzési Centrum része, ahol a Centrum lehetőségeihez mérten folyamatosan növeli a kor igényeinek megfelelően az informatikai, elektronikai ismeretekhez szükséges szakami háttéranyagot. A tanműhelyünkben 2 villamos műhely áll oktatóink rendelkezésére, ahol a diákok korszerű IKT eszközök segítségével képesek elsajátítani az egyszerűbb áramkötéseket ugyanúgy, mint a PLC programozást. Ami a legfontosabb mégis ebben a környezetben az a szakember, aki ezeket az ismereteket át tudja adni, mert a szakma szépségére mégis csak a mentortanár nyújtja az igazi ösztönzést.
A világítás tervezésénél, kialakításánál manapság az energiatakarékos, környezettudatos szemlélet már alapkövetelmény. Hogyan készítik fel a diákokat arra, hogy munkájuk során a környezetre gyakorolt hatást is szem előtt tartsák?
Egy évvel ezelőtt az iskolánk egyik épülete a beázás áldozata lett, így a világítótestek nagy részét szükségszerűen le kellett cserélnünk. Mint ahogy a pedagógus is példa a növendéke előtt, úgy igyekszünk az iskola felújítását is mintaként felmutatni diákjaink előtt. Így esett a választás a korszerű energiatakarékos világítótestek beszerzésére, melyet a folyamatos karbantartások alkalmával tovább folytatunk. Diákjaink számára a környezettudatosság pozitív hozadékait több formában igyekszünk megjeleníteni pl.: integráltan a természetismeret- és természettudomány-órákon, célzottan kollégiumi foglalkozásokon. Célunk visszavezetni a 8-10 évvel ezelőtt igen jól működött szelektív hulladékgyűjtés rendszerét, valamint egy-egy alkalommal csoportfoglalkozásokat tartani a hulladékok további útjáról, felhasználásáról.
Ha most megkérdeznénk egy végzős villanyszerelőt arról, mit tud a fényforrás hulladékokról, vajon mit mondana?
Azt többen is tudják már, hogy szükség van a hulladékok szelektív gyűjtésre, sokan ismernek is kijelölt lerakó- vagy gyűjtőhelyeket, néhányan pedig már otthon is eleve szelektáltan kezelik a hulladékot. A miértjére azonban kevésbé tudják a választ. Az elektromos hulladékokat nyilvánvalóan veszélyes hulladékforrásként tekintik, de környezetszennyező hatásuk sajnos még nem mindenki számára egyértelmű.
Van olyan megoldás, amivel Ön szerint még jobban segíthetnénk a fiatalok szemléletformálását?
A fejlődéslélektannal foglalkozó szakemberek és a pedagógusok szerint érdemes minél korábban megszólítani a gyerekeket. Ugyanis ha már óvodában vagy általános iskolában szembesül az öko-szemléletmód hasznosságával, egyre korábban nevelődik bele, annál inkább válik természetessé számára a természet szeretete és védelme is. Véleményem szerint akkor tudjuk igazán hatékonyan ezt elérni, ha nem pusztán egy-egy projektnap vagy kiállítás keretében teremtjük meg ennek lehetőségét, hanem a környezettudatos életmód értékteremtő szemléletét sok-sok kis apró alkalommal csempésszük be a tantárgyakba. A kompetenciaalapú oktatásnak ez lehet az egyik kiváló hozadéka, ha nem csak a szakmai, de akár matematika vagy épp idegen nyelvi órákon is tudjuk szemléltetni tanulóink számára az önmagukra és a világra is hasznos környezettudatos életmód jelentőségét.
Burgmann Nóra