Egy kis csapatban mindenkinek át kell látnia a teljes folyamatot

Az Electro-Coord Magyarország Nonprofit Kft. hálózatát egy viszonylag kis csapat működteti. A központi irodában összesen öten dolgoznak azon, hogy az országszerte működő gyűjtőpontokról a lámpahulladék a feldolgozó és újrahasznosító üzemekbe kerüljön.
Megkértük Bakos Cecíliát, az Electro-Coord irodavezetőjét, hogy tájékoztasson bennünket arról, hogy milyen feladatokkal jár a folyamatos hulladékgyűjtés.

cilikep.jpg

Egy ilyen kis csapatban biztos mindenkire sokféle feladat jut. Te mi mindennel foglalkozol irodavezetőként?

Ahogy Te is említetted, a csapat kicsi ugyan, de a feladatok mennyisége nem kevesebb, mint bármely más, nagyobb létszámú társaságnál, így ezen feladatok széles spektruma jelenik meg az én életemben is. Klasszikus irodavezetői tevékenységeket látok el, amely felöleli a hivatalos levelezést, a kommunikációt, a különféle beszerzésekhez és az iroda üzemeltetéséhez kapcsolódó feladatokat is.

Az irodavezetői tevékenység mellett az ügyvezetés és a marketing terület segítése, a pénzügyi- és logisztikai terület adminisztratív támogatása is szerepel a feladataim között, továbbá a kapcsolattartás a külső szakértőkkel, így elmondható, hogy a folyamatos hulladékgyűjtéshez kapcsolódóan – ha láthatatlanul is – minden területhez nagy mértékben hozzájárulok.

Milyen tapasztalatokat szereztél az elmúlt években a hazai hulladékgazdálkodási ágazat működéséről?

2007-ben kezdtem el az Electro-Coord-nál dolgozni irodavezetőként, amikor még a világítástechnikai hulladékok területe mellett az általános elektronikai berendezések hulladékainak visszagyűjtése, ártalmatlanítása, újrahasznosítása is Társaságunk segítségével történt.

Lendületes csapatunk akkor egész Magyarország területén szervezte, támogatta nem csak a szervezetektől, társaságoktól, hanem a közvetlenül a lakosságtól történő elektronikai hulladékok visszagyűjtését, ártalmatlaníttatását is, lakossági hulladékgyűjtő napok és egyéb rendezvények révén nagy hangsúlyt fektetve a lakosság ismereteinek bővítésére ezen hulladékokkal, gyűjtésükkel kapcsolatosan.

Jogszabályi változások miatt 2012-től más területen folytattam tevékenységemet, de 2014-ben ismét lehetőségem nyílt visszatérni az Electro-Coord-ba. Ekkor már hangsúlyosabbá vált a világítástechnikai terület a Társaságon belül, de módom nyílt arra, hogy adminisztratív támogatást nyújtsak az állam által támogatott hűtőgép- és mosógép csereprogramok lebonyolításához is.

Az a tapasztalatom, hogy a világítástechnikai terület hulladékainak visszagyűjtése egész Magyarországon jól szervezett rendszerben, gördülékenyen működik, amelynek érdekében – a jogszabályoknak megfelelően – mi is és partnereink is mindent megteszünk.

Hogyan képzeljük el a munkád? Egy jól kialakított rendszert kell működtetni rendszeres feladatokkal, vagy sok újdonságot és megoldandó, egyedi kérdést kell kezelned?

Munkámban megjelennek a napi rutin feladatok, amelyek elsősorban az irodavezetéshez kapcsolódó tevékenységeket jelentik és különböző, területspecifikus feladatok, pl. a logisztikai területen a teljesítések ellenőrzése, illetve az ad hoc feladatok.

Szükséges, hogy az egész rendszert átlássam, ismerjem a folyamatban levő ügyeket minden területen, hogy ha kell, tudjam, hogy egy-egy megkereséssel kapcsolatosan melyik kolléga az illetékes. Történik megkeresés egészen egyszerű ügyekben, pl. hol tudja valaki leadni az elromlott fényforrását, de bonyolultabb ügyekben is.

Aki környezetvédelmi szervezetnél dolgozik, általában a magánéletében is odafigyel a környezettudatos megoldásokra. Te milyen területeken vagy különösen tudatos?

Családom „képzett” már környezetvédelmi, energiatakarékossági és hulladékgyűjtési ügyekben. Tudatosan odafigyelünk a víz- és áram fogyasztásunkra, tehát elzárjuk, lekapcsoljuk, kihúzzuk, stb. Szelektíven gyűjtjük az elemeket, a papír-, műanyag-, üveg- és természetesen az elektronikai berendezések hulladékát is. Ezeket mindig a környezetvédelmi szempontoknak megfelelően kialakított helyen, gyűjtőponton adjuk le.
Vásárlásainknál többször használható táskákat, tasakokat használunk és lehetőség szerint kerüljük a felesleges csomagolást, ezzel is csökkentve a plusz hulladék keletkezését otthonunkban, valamint igyekszünk tartós használati cikkeket venni.

Burgmann Nóra