A lámpahulladékok begyűjtésének logisztikája

A lámpahulladékok országos begyűjtésének folyamatos és zökkenőmentes biztosítása óriási logisztikai feladat. Szeretnék egy kis bepillantást nyerni a színfalak mögé, ezért megkértük Nyist Heikét, az Avarem Kft. fejlesztőjét, meséljen nekünk a begyűjtés folyamatának hátteréről.

nyist_heike.jpg

Mennyire jelent speciális feladatot egy logisztikai szakértőnek az elektronikai hulladékok, azon belül is a veszélyes hulladéknak minősülő és törékeny világítástechnikai hulladékok kezelése?

Nagyon sok mindent a gyakorlatban lehet megtanulni, de vannak természetesen olyan feladatok, amik speciális hulladékgazdálkodási végzettséghez kötődnek. A használt fényforrások begyűjtése azért is speciális feladat, mert kis mennyiségeket kell begyűjteni viszonylag sok partnertől.

Hogyan indult el a lámpahulladékok begyűjtésének a logisztikája, az országos hálózat koordinálása?

Magyarországon 2005-ben indult az elektronikai hulladékok begyűjtésének rendszere a 264/2004. (IX. 23.) kormányrendelet hatályba lépésével. Kezdetben néhány száz partnertől gyűjtöttünk használt fényforrásokat, ami napi 3-5 kiszállást jelentett.

A használt fényforrások országos begyűjtése tekintetében már 2008-ra jelentős piaci részesedést szereztünk. Folyamatos, tervszerű fejlesztéssel, az európai környezetgazdálkodási ajánlások követésének köszönhetően és a környezeti kultúra változásait figyelembe véve a magyarországi fényforrás hulladék korszerű begyűjtő hálózatának szervezésében és működtetésében meghatározó szerepet vállalunk működésének megkezdése óta.

Mára már közel 9000 partner adatait kezeljük, naponta 6-10 jármű végzi a begyűjtéseket. Ezt az adatmennyiséget már nem lehet manuálisan kezelni.

Miben különleges ennek a hulladéktípusnak a kezelése?

Speciális logisztikai feladat az un. inverz logisztika, vagyis a már nem használt fényforrások visszajuttatása az ellátási láncba. A mennyiségek pontos előrejelzése a számos bizonytalansági tényező miatt nehezen kivitelezhető.

Milyen eszközzel sikerült optimalizálni a folyamatokat?

2010-ben vezettük be saját fejlesztési logisztikai tervező rendszerünket, az Avarem-Parcel rendszert.

Az Avarem logisztikai rendszer, vagyis a Parcel egy teljes körű logisztikai, koordinációs platform független on-line felület, amely segítségével a különböző hulladékfajták begyűjtési folyamata a megrendelés beérkezésétől egészen a begyűjtési visszaigazolásról szóló GY-lapok visszaküldéséig, tehát a folyamat kiindulópontjától annak végéig lekövethető.

A begyűjtés megtervezésére a Parcel programban külön útvonaltervező rendszer lett kialakítva, ami figyelembe veszi a konkrét elszállítási igényként jelzett megrendeléseket, vagyis az eseti kiszállásokat, és az ugyanarra az útvonalra illeszkedő többi partner címet is, ahol már meghatározott ideje nem történt kiszállás (vagyis az adott időszakban az adott útvonalhoz rendelhető esedékes kiszállási címeket). Ez azt jelenti, hogy az összes, rendszerben rögzített célpartner cím 13 útvonal szerint be van sorolva, csoportosítva.

Az útvonal tervezésekor a rendszer a rendszámhoz konkrétan odarendelt megrendelések mellé akár 10-20 további címet is hozzáad lehetőségként a hozzárendelési igényeknek megfelelően. Ehhez kézileg is hozzáadhatóak további címek, illetve bármilyen módon variálhatóak.

Mindez lehetővé teszi egy teljes flotta másnapi, vagy tetszőleges napra történő teljes útvonalának részletes megtervezését.

Milyen eredményeket hozott ez az automatizálás?

A rendszer segítségével különböző riportok és csoportosítások készíthetők, ezek igény esetén listázhatók, ezáltal különböző statisztikai adatok nyerhetők. A rendszer a logisztikai folyamat teljes egészére ellenőrizhetőséget és állandó kontrollt biztosít, így a teljes begyűjtési folyamat minden részlete nyomon követhetővé, és bármikor visszakereshetővé válik.

Mi áll ma a fejlesztés fókuszában?

A fejlesztés fókuszában a technológiai fejlődéssel párhuzamosan a kapcsolódó logisztikai online-rendszerek fejlesztését tartjuk fontosnak. Természetesen az online-rendszerek fejlesztése mellett a dolgozók folyamatos oktatása elengedhetetlen.

Szerző: Burgmann Nóra