Bemutatkoznak a lámpahulladék kampány sztárjai

Az elmúlt évben az Electro-Coord Magyarország igen látványos lakossági szemléletformáló tevékenységbe kezdett, ennek részeként indult útjára a Lámahulladék blog is. A „Közös érdek a lámpa hulladék szelektív gyűjtése” üzenetet közvetítő kampány a Clareo Produkciós Kft. segítségével valósult meg. A Clareo Kft. ügyvezetőjét, Szepesi Györgyöt kérdeztem a lámpahulladék gyűjtését népszerűsítő 2018-as marketing tervekről.

szepesi_gyorgy.JPG

2017-ben igen nagy változások történtek az Electro-Coord PR és online kommunikációjában. Melyek voltak a kampány legfontosabb elemei?

Az Electro-Coord tavaly új sebességre kapcsolt annak érdekében, hogy a lakosság hatékony tájékoztatást kaphasson a lámpahulladékok szelektív gyűjtésének fontosságáról, és lehetőségeiről.

Korunk elsődleges csatornája az Internet, ezért megújítottuk a cég honlapját. A leghangsúlyosabb helyre a térképes gyűjtőpont-kereső került. Az érdeklődők így egyszerűen megkereshetik a lakhelyük közelében lévő gyűjtőpontokat. Mivel ezekből ország-szerte 14.000 darab van, biztos találhatunk olyat, amihez néhány perc alatt eljutunk.

Az internet további lehetőséget biztosít a népszerű közösségi oldalak által. Az Electro-Coord tavaly óta már nem csak a Facebook-on, hanem az Instagram-on, a Pinterest-en és itt a blogon is építi ismertségét.

Gondoltunk az internetet kevésbé, vagy egyáltalán nem használó korosztályokra is. Számukra figyelemfelkeltő plakátokat helyeztünk el a nagy forgalmú gyűjtőpontokon ország-szerte, 700 helyszínen.

Kevesen tudják, de az Electro-Coord azon túl, hogy a kiégett izzókat, fénycsöveket begyűjti, fénycső-feldolgozó üzemet is működtet Mezőkovácsházán. Az elmúlt év kampányának fontos eszköze volt az a rendezvény, amelyen a helyi gimnazisták megismerhették a feldolgozás folyamatát, és a lámpahulladék szelektív gyűjtésének lehetőségeit.

Milyen eredményeket hozott a tavalyi kampány?

A legfontosabb eredmény, hogy az Electro-Coord közel 600 tonna lámpahulladékot gyűjthetett be az elmúlt évben. Tehát sikerült a lámpahulladék szelektív gyűjtésére ösztönözni a lakosságot. A kívánt cél még távol van, de fontos lépést tettünk meg, mert a lakossági szemléletformáláshoz sok év szükséges, és igazán egy emberöltő alatt lehet teljes változást generálni.

A kampány szakmailag, számokban kifejezve is impozáns volt: 1440 plakát, közel tízezer szórólap és tájékoztató füzet, 50 internetes cikk, televízió és rádiótudósítások, sajtótájékoztató, melyről a közmédia híradója is tudósított.

Szakmai szervezetek, hírportálok visszajelzése volt, hogy a kampány szerencsésen egy irányba mutat más szelektív kampányokkal. Mindannyiunk közös célja ugyanis, hogy társadalmunk gondolkodása „zöldebb” legyen. Büszkék vagyunk, hogy ebben mi is kivehetjük a részünket.

Lehet ezt még fokozni? Mire számíthat idén a zöld gondolkodásra nyitott lakosság?

Az Electro-Coord célja a fokozás és a folytatás. A fenntartó kommunikáció hozhatja meg csupán azt az eredményt, ami a lakossági szokások gyökeres változásához vezet. Már januártól folyik az a kampány, amely a tavalyi kommunikációs hullám meghosszabbítása, természetesen új reklámeszközökkel, új ötletekkel.

Az idei kommunikáció négy pilléren nyugszik. Január közepén hirdette meg a Világítástechnikai Társaság  a „Világíts rá!” című alkotói pályázatot, melynek üzenete: „Te hogyan hívod fel a figyelmet a szelektív gyűjtésre?”. A pályázók dallal, verssel, rajzzal vagy videóval pályázhatnak február 23-ig, és a legjobbak értékes nyereményeket kapnak. Az első negyedévben ennek a programnak a támogatása folyik.

Heti ECM, avagy „A lámpahulladék gyűjtés hétköznapi hősei” címmel heti szinten blog interjúkat készítünk. Ez a beszélgetés is ennek a sorozatnak a része. Ezzel az eszközzel az Electro-Coord célja az, hogy a lámpahulladék gyűjtést személyes példákon keresztül, a megkérdezettek érdekes történeteit, személyes motivációit bemutatva tegyük népszerűvé.

A harmadik pillér a negyedévente megjelenő video blog, vagy vlog. Egy érdekes videót sokan megnéznek, ha tetszik a nézőnek, meg is osztja saját Facebook oldalán.

A második félévben pedig nagyszabású fotópályázatot hirdetünk.

Mi a 2018-as év fő üzenete?

Az idei év fő üzenete: Egyre többen gyűjtjük szelektíven a lámpahulladékot!

Ezzel azt üzenjük, hogy pozitív folyamatot figyelhetünk meg, de a jó példát szeretnénk minél többeknek megmutatni. Ilyen jó példát mutatnak a plakátokon megjelenő szereplők is.

Megismerhetjük egy kicsit közelebbről a kampány új szereplőit?

Kampányunk főszereplője a Cselekvő béka. Kezében egy kiégett kompakt fénycsövet tart, és mosolyogva, büszkén tekint ránk. „Ő is visszahozta!” - írja a plakát. Békánknak csak egy ugrás lehetett a legközelebbi gyűjtőpont, és bármennyire is zöld, a gondolkodását is zöldre kellett állítania, hogy így cselekedjen. A béka is visszahozta, oda, ahol a fényforrást vásárolta. Nem véletlen, hiszen szinte minden olyan üzletben van gyűjtőedényünk, ahol fényforrást tudunk vásárolni. Ha tehát kiég egy izzónk, ne feledjük magunkkal vinni a vásárlás helyére! A Cselekvő békával plakátokon, internetes bannereken, újsághirdetésekben találkozhatunk majd.

img_4095.JPG

A kampány fontos célcsoportja a villanyszerelők közössége. A nekik tervezett hirdetés főszereplője a Csacsi, aki gyűjti a lámpahulladékot, és amikor megtelik táskája, felkeresi az Electro-Coord gyűjtőpontját. A Csacsi, aki szorgalmasan dolgozik, nagy teherbírású és már ő is tudja, hogy szelektíven kell gyűjteni a lámpahulladékot.

img_4098.JPG 

Kampányunk főszereplőinek kedves, szerethető állatokat választottunk. Ennek kettős célja volt: szeretnénk, ha a lakosság nem egy bonyolult, műszaki kérdésként tekintene a lámpahulladék szelektív gyűjtésére. Valamint fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek - mint a legfontosabb célcsoportunk - számára is érthetőek legyenek üzeneteink.

Az üzenet újabb és újabb emberekhez jut el, és hatására egyre többen figyelnek oda a világítástechnikai hulladékok szelektív gyűjtésére. Hogyan segítheti a lakosság az Electro-Coord munkáját?

Kampányunk minden tekintetben cselekvésre ösztönöz. Reklámeszközeink interaktívak: A Facebook-on lájkolhatják, megoszthatják posztjainkat, a „Világíts rá!” VTT pályázatra, később a fotópályázatra kreatív alkotásokat készíthetnek. Az így érkezett munkákra szintén véleményeket, tetszésnyilvánítást várunk. A vlog, a blog megosztható, szeretnénk, ha minél többen továbbítanák, megosztanák az információkat. És ha a kampány során ilyen együttműködő lesz a lakosság, reméljük, hogy a lámpahulladékok szelektív gyűjtésében is ugyanilyen aktívak lesznek.

Burgmann Nóra