Középiskolásokat zöldítenél? Így sikerülhet!
Sokszor tapasztaljuk, hogy egy óvoda vagy iskola környezeti nevelési programja kiemelkedik az átlagos szemléletformálás gyakorlatából. Ez történik a csongrádi Bársony István Szakképző Iskolában is, ahol nagy hangsúlyt kap a környezetvédelem.
Csernus Mariannal, az iskola környezetvédelmi munkaközösség vezetőjével beszélgettünk.
A környezeti nevelés kiemelt szerepe régóta hagyomány az iskolában?
Iskolánkban 1994 óta van környezetvédelmi technikus képzés, én magam is ezen a szakterületen tanítok immár 16 éve. Képzésünk sikerének titka a tanári elhivatottság. A tantárgyi követelmények mellett számos programot szervezünk tanulóinknak. Örökös Ökoiskola révén szem előtt tartjuk a környezettudatos nevelést és szemléletformálást. Projekt hetet szervezünk minden évben a névadónkhoz „Bársony Istvánhoz” kapcsolódóan, így kerültünk kapcsolatba Önökkel. Környezetvédelmi hetünk során számos versenyt szervezünk kisiskolásoknak, óvodásoknak és iskolánk tanulóinknak. Így a környezettudatos szemléletformálás kihat településünkre is. Városunkban iskolánk a környezetvédelmi gondolkodás zászlóvivője, melyre nagyon büszke vagyok.
Az iskola lámpahulladék-gyűjtőpontként is működik. Mi ennek a története?
Szerettem volna, ha tanulóink ne csak nagyobb bevásárló központban találkozzanak megfelelő hulladékgyűjtő eszközökkel, így jelentkeztettem az iskolát gyűjtőpontnak. Iskolánkban leginkább a szemléletformálás a cél, így számos versenyen szerepelnek a gyűjtőedények. Például a JEKKO lámpa és elemgyűjtő összeszerelése versenyeinken rendszeresen feladat, szinte hagyomány, nagyon kedvelik a tanulók.
Természetesen gyűjtőedényeinket is használják a tanulóink és az iskolánk dolgozói, ezen felül még díszítik is a folyosókat.
Milyen programokkal tudják megszólítani a fiatalokat?
Iskolánkban elsősorban a napi szintű környezetvédelem, a megszokott szelektív hulladékgyűjtés kiépítése volt a cél. Igen, kezdetekben nehezen szoktak a tanulók a szelektáláshoz, de immár ez természetes. Zöld hírek faliújságot vezetünk havi környezethírekre bontással, melyet kiegészít a folyosónkon lévő gyerekek munkáiból készül kiállítás. A tanulói munkák bemutatják plakátok során egy - egy környezetvédelmi probléma feldolgozását. Számos szervezett Ökoiskolai rendezvényen részt veszünk. Kapcsolatokat építünk ki Nemzeti Parkokkal, Környezetvédelmi Szervezetekkel (WWF,MME), cégekkel. Középiskolai oktatásunk megköveteli a környezetvédelmi folyamatok megismerését. Rengeteg szakmai kirándulást szervezünk.
Fogékonyak a diákok a környezetvédelmi kérdésekre? Megértik, átveszik a fenntarthatóság szemléletét?
Rendkívülien, bár mindig meg kell újulni. Programjaink a mai rohanó világunkban kapcsolatot, közösséget teremtenek. Nehéz és kemény feladat a mai középiskolai korosztály lekötése, elvarázsolása, de nekünk sikerült! Kis iskola révén szinte az összes tanulóval kapcsolatban vagyok, így tudom a tanulókat motiválni, ösztönözni. Energikus munkaközösségünk összetartó munkája, közös céljaink eredményezik a gyakori sikert a környezetvédelem terén.
Mi vezette a környezetvédelmi szakos tanári pályára?
Kis gyermekkorom óta szeretem a természetet, szüleimmel sokat kirándultunk, túráztunk. Talán innen jöhetett az érdeklődésem a földrajz és környezetvédelem iránt. A környezetvédelmet iskolánkban kezdtem oktatni, és nagyon élvezem, hogy azt csinálom, amit tanultam.
A sok iskolai program szervezése mellett marad energia otthon is a környezettudatosságra?
Környezettudatos embernek tartom magam, hiszen egyébként nem lennék hű a tanításomhoz. De magát a tudatosságot az iskolában tudom igazán érvényesíteni, és nevelési módszerekkel fejleszteni.
Örülünk, hogy az iskolában folyó munkát az Electro-Coord is segítheti.
Szerző: Burgmann Nóra