Hogyan dönt ma a vásárló a világítástechnikai termékek piacán?
November 14-én a Világítástechnikai Társaság legújabb szemináriumán a lakosság tájékozottságáról és tájékoztatásáról beszélgettünk „Lehetőségeink és felelősségünk a világítástechnikai információk terjesztésében” címmel.
Az Óbudai Egyetem KVK MTI hallgatója, Szabó Renáta Rebeka egy felmérés eredményeiről írt cikkében összefoglalta a magyarországi és közép-kelet európai országok lakosságának ismereteit és véleményét a világítástechnika területéről. A kutatás eredményeit Molnár Károly Zsolt, az Óbudai Egyetem oktatója foglalta össze a Világítás Házában rendezett eseményen.
Íme néhány érdekes megállapítás a 27 kérdést tartalmazó kérdőívre érkezett válaszok elemzése alapján:
Színhőmérséklet-preferencia
Látható egy tendencia, amely szerint az emberek északról dél felé haladva az egyre hidegebb színhőmérsékletet preferálják. Természetesen vannak kivételek, néhány országban ettől a trendtől jelentősen eltérő igény jelentkezik. Mégis érezhető, hogy jellemzően hőérzetünket a világítás színhőmérsékletével próbáljuk kompenzálni.
Vásárlási szokások
Hazánkban a világítástechnikai termékeket a lakosság szinte egyenlő arányban vásárolja az elektrotechnikai, világítástechnikai szaküzletekben, hipermarketekben és az interneten. Érezhető, hogy az emberek nagy része nem tarja fontosnak, hogy szaküzletben szerezze be ezeket a termékeket.
Preferált fényforrások
Egyértelműen kimutatható a LED-es termékek terjedése, de a magyar lakosságnál még a hagyományos izzó, a kompakt fénycső és a halogénizzó is jelentős kereslettel rendelkezik.
Hogyan választunk a termékek közül?
A felmérés kimutatta, hogy a vásárlók 80%-a igényelne szakmai segítséget fogyasztói döntéséhez, azonban csak kb. 41%-uk nyilatkozott úgy, hogy meg is kapja ezt a támogatást. A legtöbben önállóan döntenek (38%), 10-10% pedig a korábbi terméket keresi, vagy az internetről tájékozódik vásárlás előtt. A válaszok alapján a lakosság elsősorban a divatos és olcsó termékeket keresi, de már érezhetően megjelenik az energiatakarékosság iránti igény is.
A Világítás Házában együtt láthatjuk a hatalmas választékot:
A kutatás végső konklúzióját így foglalhatjuk össze: A lakosság egyre tudatosabb vásárlóként jelenik meg a világítástechnikai eszközök piacán, és igényli a széleskörű tájékoztatást. A vásárlók jelenleg onnan szerzik be a döntésükhöz szükséges információkat, ahol a legkönnyebben megtalálják, sokszor nem vizsgálják ennek a forrásnak a hitelességét sem.
Ezért az előadást követően a résztvevők arról beszélgettek, vajon a világítástechnikában érintett társadalmi szervezet (VTT), valamint a szakmai közösségek, cégek és oktatási intézmények hogyan járulhatnak hozzá ahhoz, hogy a lakosság a legkönnyebben és szakmailag megbízható formában jusson hozzá a világítástechnikai termékek kiválasztásához szükséges információkhoz.
Reményeink szerint ezzel az eseménnyel elindult egy folyamat, aminek eredményeiről később itt a blogon is beszámolhatunk.
A kutatás részleteit a Világítástechnikai Évkönyv legújabb számában publikálták.