A lámpahulladék körforgását megvalósító csapatba lépve...

A lámpahulladék gyűjtését országosan megvalósító Electro-Coord budapesti irodájában 4 fő koordinálja a munkát. Ebbe a csapatba érkezett szeptember elején új munkatársként Pető Anna, irodavezető.

Vajon három hónap alatt mennyi mindent lehet megtanulni a hulladékgazdálkodásnak erről a területéről? Megkértük Annát, meséljen az első hónapok élményeiről és tapasztalatairól.

petoanna_resize.jpg

Korábban volt bármi kapcsolatod a környezetvédelem vagy a hulladékgazdálkodás témájával?

Hivatalosan nem, de egyébként szerintem mindenkinek van kapcsolata a természetvédelemmel, ez az életünk része. Ha más nem „az iskolában ragad rá valami”, ami miatt tudatosabban próbál élni, odafigyelni a környezetére. Vagy naív vagyok?... Nekem természetes, hogy a környezetünkkel összhangban éljünk, minél kevésbé terheljük azt. Persze túlzás lenne azt állítanom, hogy sosem ittam dobozos ivólevet, vagy hogy még életemben nem használtam műanyag evőeszközöket, de igyekszem az egyébként szerintem fontos kényelmi szempontokat összhangba hozni a környezetvédelemmel. Ezt a szemléletet hoztam otthonról, és ezt szeretném majd egyszer a saját gyermekeimnek is átadni.

Mennyit tudtál a lámpahulladékokról a munka megkezdése előtt?

Ugyan magáról az Electro-Coord-ról az álláshirdetésben olvastam először, tisztában voltam vele, hogy létezik egy komoly lámpahulladék-visszagyűjtő hálózat. Én általában az elektronikai cikkeket forgalmazó üzletekbe vagy barkácsáruházakba vittem vissza az elhasznált darabokat, pedig a kocsi hátuljában párszor azért a szupermarketekhez is „ellátogatott” az a néhány kiégett izzó… Sosem gondoltam bele igazán, hogy hova kerülnek ezután, de bíztam benne, hogy nagy részét visszaforgatják a termelésbe.

Mi mindent tanultál itt az elmúlt három hónapban?

Volt fogalmam a témáról a műszaki beállítottságom és a végzettségem miatt is, de a mélyebb tudást a kollégáimtól és az általuk ajánlott szakirodalomból sajátította, sajátítom el. Igen, a tanulás még tart, persze ez nem meglepő. Úgy érzem, hogy a folyamatot átlátom, és bár az irodavezetői tevékenységhez közvetlenül nem kapcsolódik, a hatékony munkavégzéshez mégis mindenképpen fontos, hogy tisztában legyek a rendszer működésének minden kis részletével. Bevallom őszintén, hogy a jogi szövegek értelmezése volt nagyobb kihívás.

Mi a személyes tapasztalatod, mennyire tudnak az emberek a lámpahulladék szelektív gyűjtéséről?

Senkinek nem volt újdonság, mikor az új munkahelyem tevékenységéről beszéltem, inkább az volt a meglepő számukra (és számomra is), hogy a hulladék-iparág ilyen széttagolt. „Külön cég csak a lámpahulladékokra?!” Jelentem, nem kevés ember dolgozik azon, hogy a lehető legtöbb használt fényforrás és lámpatest jó helyre kerüljön.

Nyilvánvaló, hogy csak akkor érezheted magadat komfortosan egy ilyen munkahelyen, ha a saját értékrended összhangban van a cég által képviselt értékekkel. A szemléletformálás fontos része a tevékenységünknek, és egyébként bármilyen területen is dolgoztam, valahogy mindig kerestem az utat, hogy valamilyen formában együtt dolgozhassak az iskolás korosztállyal. Itt remélem, hogy ez az álmom is teljesül, és az idei év projektjeinkhez hasonlóan jövőre is sok gyermeket meg tudunk szólítani, illetve képviselhetem majd az Electro-Coordot a különböző fórumokon.