Létezik háztartás hulladék nélkül?

Itt a blogon folyamatosan azért dolgozunk, hogy a lakosság egyre szélesebb köre ismerje meg a lámpahulladék létezését, szelektív gyűjtésének fontosságát és a begyűjtött hulladék újrahasznosítási lehetőségeit.

Ebben a szemléletformáló tevékenységben segítségünkre van Tóth Andi, a Háztartásom Hulladék Nélkül blog tulajdonosa is. Andi 2,5 éve óta dolgozik azon, hogy személyesen segítse a hazai háztartások hulladékcsökkentését, így megkértük, meséljen eddigi tapasztalatairól.

tothandi.jpg

Emlékszel még arra, mikor és minek a hatására indultál el a hulladékcsökkentés útján?

Ez egy hosszabb folyamat volt. A 3. gyerekemmel voltam terhes, amikor kimondottan a veszélyes hulladék mennyiségének csökkentése miatt döntöttem a mosható pelenkák használata mellett. A férjem pedig szintén környezettudatos megfontolásból, már évekkel ezelőtt, még az energiatakarékos izzók megjelenésének kezdetén, kezdte lecserélni az összes izzónkat. Először az energiatakarékosokra, majd a LED izzókra. De az igazi változást 2016. január 1. hozta el, amikor egy cikk hatására úgy határoztam, hogy drasztikus változtatásokba kezdek a háztartásunkban, és ezzel életcélommá vált a hulladéktermelésünk nullához való közelítése.

Hogyan lett egy személyes célból pár év alatt országos szemléletformáló kezdeményezés?

Azon a bizonyos január elsején, azonnal az elhatározásommal egy időben, jött a hirtelen gondolat, hogy a változásunkról elkezdek írni egy blogot (sosem írtam korábban, teljesen tapasztalatlanul vágtam bele), aminek első pár cikkét meg is mutattam pár ismerősömnek. Az ő unszolásukra indítottam pár napon belül a közösségi csoportot. Én voltam a legjobban meglepve, hogy a csoport alig több mint egy hét alatt elérte az 500 főt. Mára, 2,5 év eltelte után, pedig már meghaladtuk a 14.000 tagot is. Eredetileg csak az volt a célom, hogy magamnak dokumentáljam olvasmányos formában, hogy miket tudok elérni. Ahogy telt az idő, úgy vált ez az életmód egyre „felkapottabbá”. Soha nem hirdettem, soha nem reklámoztam magam. Azt látom, hogy nagyon sok olyan ember van, akit mélyen érint a hulladék és a környezetvédelem illetve a környezettudatos életforma témája, így a csoport önmagát generálta mindig is. A növekedésünk az elején nagyon gyors volt, aztán picit lelassult. Az első média megkeresést követően ismét nagyon megugrott, olyannyira, hogy muszáj volt bevezetnem a csoportba jelentkezőknél egy szűrőt (2 kérdésre kell válaszolniuk a jelentkezőknek), ugyanis félő volt, hogy a csoport tematikája elveszik a gyors növekedés mögött.

Mára eljutottam oda, hogy több sajtó és egyéb média megjelenésen is túl vagyok, és belevágtam egy Flashmob megszervezésébe is, amelyre május 12-én 9.30h-tól kerül sor a budapesti Lehel piacon. Erre eddig közel 1000 fő érdeklődő jelentkezett, szóval izgatottan várom, hogy valójában mennyien jönnek el.

flashmob.jpg

Ekkora közösség már igazi vezetőt kíván. Fel voltál készülve az ezzel járó feladatokra?

Egyáltalán nem számítottam ekkora sikerre. Sokáig azt gondoltam, hogy közel s távol én vagyok az egyetlen UFO. De gyorsan egyértelművé vált számomra, hogy nagyon sok hozzám hasonló „UFO” van a környezetemben és az országban. A csoport kezelése egy idő után (kb. 5000 tag körül) már rengeteg időmet elvette. Sajnos nem elég gondolkodás nélkül bárkit beengedni, és hagyni, hogy minden menjen a maga útján. Ezt a saját bőrömön tapasztaltam meg. Az első fél évben még csak csoportszabályzat sem volt, mivel azt gondoltam, hogy a hasonló gondolkodású embereknek erre nincs szüksége. Viszont ahogy nőtt a csoport létszáma, úgy alakult ki bennem is folyamatosan, hogy a rengeteg különböző típusú és érdeklődésű ember egyfajta irányítást igényel ahhoz, hogy a beszélgetések előre vigyék a témákat. Ez már időben is egyre nagyobb terhet jelentett számomra, így egy nagyon jó és nagyon elkötelezett barátnőmet, Marinka Bogit, kértem fel, hogy segítsen a csoport kezelésben.

Az életmódom folyamatos közzététele egyre több média és sajtó figyelmét is felkeltette, így sorozatosan kapok megkereséseket: TV, rádió, magazinok, bloggerek, rendezvények részéről. Sőt vállalkozások, oktatási intézmények, önkormányzatok, állami intézmények is megkeresnek, hogy vegyek részt általuk szervezett „zöld” programjaikon. Ezeken a rendezvényeken sokszor nem egyedül veszek részt, hanem egyik barátommal, aki már szintén bemutatkozott itt a blogon. Ő a Jövő Öko Nemzedéke Alapítvány alapítója és kuratóriumi elnöke, továbbá a Hulladékvadász program megalkotója. A hulladekvadasz.hu-n rendszeres rovatot is vezetek (ugyanitt az Electro-Coord rovata is olvasható), és nagyon sok tudatformáló eseményen közösen veszünk részt, egymás segítve.

A tevékenységed központjában a háztartási hulladék minimalizálása áll. Ez a folyamatos szemléletformálás nagy segítség a hulladékgazdálkodóknak is. Hogy érzed, elfogad a hulladékos szakma?

Azt gondolom, hogy a szakma nem ismer még eléggé. Ennek valószínűleg az az oka, hogy én a környezettudatos, hulladék minimalizáló életmódomról való tájékoztatást, különböző megjelenéseken való részvételt, cikkek írását, interjúk adását, mind önerőmből, saját anyagi tartalékaimból, teljes idős munka, gyerekek, kertes ház mellett végzem. Sok követőm éppen ezek miatt tart valóban hitelesnek. Bár maga az életmód nem igényel többlet idő/energia ráfordítást, de az emberek tájékoztatása már rengeteg időmet elveszi. Ezt pedig nem mindig sikerül beiktatnom a mindennapokba.

Mire számíthatunk a jövőben a Háztartásom Hulladék Nélkül háza táján?

Szeretnék egyre több helyre eljutni, ahol átadhatom a tapasztalataimat. A Május 12-i Flashmob reményeim szerint remek alkalom lesz erre. Részt veszek a június 2-i Simplicity Fesztiválon is egy kerekasztal beszélgetésen. Továbbá folyamatban van más hosszabb távú programok és események szervezése is, de ez még maradjon titok ;)

Burgmann Nóra